Vanaf 2022 wordt er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld. Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de restafvalcontainer (vastrecht) in combinatie met het aantal ledigingen. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.
In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- kostendekking van 100%;
- verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
- vastrecht wordt opgelegd in het lopende belastingjaar 2026;
- het aantal ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar 2026 opgelegd, deze staan op de belastingaanslag van belastingjaar 2027.
Kostenontwikkeling afval
De belangrijkste financiële wijzigingen in 2026 zijn:
- De korting van € 60 verdwijnt;
- Vanwege de nieuwe kostenverdeelmethode zal de bijdrage voor de gemeente Leudal stijgen;
- Rekening houden met de volledige toerekenbare btw, niet slechts een deel;
Vanwege het wegvallen van de korting van € 60 in 2026 zal het tarief voor de afvalstoffenheffing met 20% stijgen. Naast de stijging van € 60, zullen de overige genoemde aspecten een stijging van ongeveer € 20 (6,6%) veroorzaken. In totaal zal de heffing in 2026, rekening houdend met de huidige aantallen, met ongeveer € 80 (26,6%) stijgen.
In 2026 is er geen korting op de afvalstoffenheffing voorzien. Bovendien is de verwachting dat in 2026 de CO-2 heffing op het verbranden van restafval aan gemeenten wordt doorbelast door de afvalverwerkers. Het blijft dus van belang om gescheiden afvalinzameling te stimuleren en aandacht te houden voor circulariteit, hergebruik en consuminderen.
Onderstaand is de conceptopbouw van de kostendekkendheid te zien. De bedragen zijn gebaseerd op de nu bekende gegevens en kunnen nog afwijken bij definitieve vaststelling van de tarieven. Eventuele afwijkingen zullen worden meegenomen in het raadsvoorstel aangaande de afvalstoffenheffing.
(bedrag x 1.000) | ||
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2026 | Bedrag | Dekking |
Kosten taakveld | 4.619 | |
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | ||
Netto kosten taakveld 7.3 | 4.619 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 281 | |
Kwijtschelding | 88 | |
BTW | 856 | |
Totale kosten | 5.844 | |
te realiseren opbrengst | 5.844 | |
Opbrengst heffingen | -5.844 | |
Dekking | 100% | |