Gemeente Leudal biedt een breed scala aan voorzieningen om het welzijn van onze inwoners en bezoekers te vergroten. Dit varieert van het onderhoud van sportaccommodaties, versterking van het bibliotheekwerk tot het stimuleren van natuurbeleving in Leudal of subsidiëring van sport- of culturele verenigingen.
Visie
Sociale basis gaat verder dan zorg, het is het fundament van de samenleving om te zorgen dat we zowel fysiek als mentaal veerkrachtig zijn en blijven. Sport, cultuur en recreatie maken onderdeel uit van dit fundament. Het verbindt onze inwoners en vergroot de leefbaarheid in onze dorpen en het buitengebied. Deze zaken dragen bij aan hun vitaliteit, plezier, geluk en gezondheid.
We vinden het belangrijk dat sport, cultuur en recreatie voor iedereen bereikbaar zijn en dat het
aanbod aansluit bij de vraag van inwoners. Binnen gestelde kaders ondersteunen en faciliteren wij onze burgers, verenigingen, ondernemers en organisaties om vorm te geven aan onze identiteit als gemeente en zorg te dragen voor een gevarieerd en kwalitatief goed aanbod.
Wat willen wij bereiken?
Cultureel erfgoed
We gaan aan de slag met het actualiseren van ons erfgoedbeleid. Een belangrijk onderdeel van ons cultureel erfgoed zijn de gebouwde monumenten. Daarnaast dragen ook de cultuurhistorische landschappen en het immateriële erfgoed bij aan de identiteit van onze gemeente.
Bibliotheekwerk
De bibliotheek is de plek waar kennis, ontwikkeling, educatie, cultuur en ontmoeting samenkomen. Binnen het bibliotheekwerk werken we aan de basisvaardigheden van inwoners (lezen, schrijven, rekenen, digitale vaardigheden). Hiermee beogen we ook gezondheid en welzijn te verbeteren, armoede te bestrijden, eenzaamheid tegen te gaan en participatie op de arbeidsmarkt en in de samenleving te vergroten.
Accommodatiebeleid
We willen een transparant, toekomstgericht en betaalbaar voorzieningenaanbod dat aansluit bij de maatschappelijke behoeft en de leefbaarheid in de dorpen ondersteunt. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar harmonisatie van ondersteuning - zonder dat uniformering wordt opgelegd- en naar een doelmatige inzet van middelen.
Sportbeleid
De gemeente Leudal heeft geen sportbeleid op basis waarvan initiatieven worden getoetst of de inzet van de gemeente Leudal op het gebied van sporten en bewegen wordt afgewogen. Door in 2026 uitvoerings-(kaders) op te stellen geven we richting aan de inzet op het gebied van sport en bewegen voor de komende jaren.
Wat gaan wij daar voor doen?
Uitvoeringsprogramma Cultureel erfgoed
Voor het cultureel erfgoed in onze gemeente stellen we een uitvoeringsprogramma op, dat we als vervolg op onze omgevingsvisie gaan schrijven. Bovendien werken we aan de beleefbaarheid van ons erfgoed. De kosten hiervoor bedragen € 25.000.
Voorlezen thuis
We willen het project Voorlezen Thuis vanaf 2026 structureel inzetten in de gemeente Leudal. Dit is een beproefde methode voor om de taalbeheersing van zowel kinderen als hun ouders te verbeteren. In 2025 hebben we het nieuwe bibliotheekbeleid opgesteld. Hierbinnen wordt Voorlezen Thuis geborgd. De kosten hiervoor bedragen € 10.000.
Verdieping Accommodatiebeleid
In 2026 geven we uitvoering aan de verdieping van het accommodatiebeleid (besluitvorming hierover is voorzien in november 2025).
Opstellen sportbeleid
We evalueren de huidige inzet op het gebied van sporten en bewegen. Deze evaluatie vormt de eerste logische stap in het proces dat moet leiden tot het opstellen van sportbeleid. Het opstellen van sportbeleid doen we samen met inwoners, verenigingen en belangrijke samenwerkingspartners. Besluitvorming over het nieuwe beleid vindt plaats in 2026. Voor het opstellen van het sportbeleid wordt incidenteel een bedrag van € 30.000 gevraagd.
Wat mag dat kosten?
Sport, cultuur en recreatie | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2024 | Begroting na wijziging 2025 | Primitieve begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
Lasten | ||||||
Sportaccommodaties | 2.720 | 3.489 | 3.457 | 3.484 | 3.485 | 3.448 |
Cult.presentatie, -productie en -partic. | 1.634 | 2.113 | 1.927 | 2.101 | 2.104 | 2.066 |
Musea | 100 | 69 | 60 | 61 | 62 | 60 |
Cultureel erfgoed | 164 | 244 | 228 | 224 | 217 | 198 |
Media | 830 | 750 | 915 | 913 | 911 | 911 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.163 | 3.912 | 4.669 | 4.797 | 4.831 | 4.865 |
Sportbeleid en activering | 568 | 728 | 809 | 403 | 391 | 391 |
Totale lasten | 9.178 | 11.306 | 12.064 | 11.984 | 12.002 | 11.938 |
Baten | ||||||
Sportaccommodaties | -536 | -503 | -249 | -249 | -249 | -249 |
Cult.presentatie, -productie en -partic. | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Musea | -3 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 |
Cultureel erfgoed | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 |
Media | -306 | -218 | -130 | -130 | -130 | -130 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -51 | -29 | -40 | -32 | -32 | -32 |
Sportbeleid en activering | -328 | -271 | -236 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -1.245 | -1.051 | -685 | -440 | -440 | -440 |
Mutatie reserves | -381 | -504 | -387 | -439 | -469 | -499 |
Resultaat | 7.553 | 9.751 | 10.993 | 11.105 | 11.093 | 10.999 |