Programmaplan

Verkeer, vervoer en waterstaat

Alle activiteiten die we rond mobiliteit van voertuigen uitvoeren, worden opgenomen in dit programma. Binnen dit programma worden vooral veel lasten geboekt voor de aanleg en het onderhoud van wegen en (fiets) paden. Net als het openbaar vervoer. Naast deze mobiliteit ter land, valt ook de (recreatieve) vaart onder dit programma, zoals het onderhouden van havens en waterwegen.

Visie

Mobiliteit verbindt Leudal
Voor ons als plattelandsgemeente met veel forenzen zijn goede ontsluitingen richting de stroomwegen en veilig verkeer de primaire focus. Snel en veilig vervoer tussen de kernen, verkeersluw en veilig binnen de kernen. Tegelijkertijd worden wij bewuster over de keuze óf we van A naar B gaan, en zo ja, met welk vervoersmiddel. Hierbij ligt de focus op mobiliteit en de prioriteit bij verkeersveiligheid.

Wat willen wij bereiken?

We zetten in op drie ontwikkelrichtingen: toegankelijk systeem (infrastructuur en mobiliteitssysteem), bewust mobiel (de reiziger centraal) en verbonden voorzieningen (relatie tussen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit). Het streven naar goede ontsluiting en verkeersveiligheid loopt als een rode draad door de drie ontwikkelrichtingen heen.   

Wat gaan wij daar voor doen?

Het in 2024 vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vormt de basis voor een verkeersveilig, leefbaar, duurzaam en verbonden Leudal.

1. Toegankelijk systeem
We zorgen voor een veilige en kwalitatief goede voetgangers- en fietsinfrastructuur. We doen onderzoek naar mogelijke vervoersarmoede in onze gemeente, waarbij we oog hebben voor de mobiliteitsbehoefte van oudere mensen die langer thuis wonen. Daarnaast doen we onderzoek naar de mogelijkheden om in onze dorpen het vrachtverkeer te weren.

Het '30, tenzij...'-principe wordt leidend; niet langer is 50 km/h als maximumsnelheid binnen de bebouwde kom het uitgangspunt, maar 30 km/h. Dit sluit aan bij het STOP-principe, waarbij we in bestaande structuren meer ruimte willen geven voor andere vervoersmethoden. Waar dit kan en binnen de wegcategorisering past, waarderen we gebiedsontsluitingswegen volwaardig af naar erftoegangswegen.

We gaan in het buitengebied aan de slag met het aanpakken van risicolocaties: we brengen deze in kaart en nemen maatregelen waar nodig. De aangevraagde subsidie van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid is goedgekeurd en deze zal ons helpen om ook in 2026 het buitengebied weer een stukje veiliger te maken.

2. Bewust mobiel
We gaan actief aan de slag met het stimuleren van fietsen en deelmobiliteit. Daarnaast zorgen we voor een dekkend netwerk van publieke laadinfrastructuur ten behoeve van het faciliteren van elektrisch rijden. Bovendien zetten we in op versnelling van openbaar vervoer-verbindingen en goede bushaltevoorzieningen, in samenwerking met de provincie en vervoerder.
Met betrekking tot de haven op bedrijventerrein Zevenellen zetten we in op vervoer over water waar mogelijk, omdat dit een relatief duurzame wijze van transport is.

Het streven naar ontsluiting en verkeersveiligheid loopt als een rode draad door de drie ontwikkelrichtingen heen. We bereiken dit door een combinatie van gedragsmaatregelen, bijvoorbeeld onze campagne 'Samen goed op weg' en fysieke maatregelen, zoals snelheid beperkende maatregelen. We geven extra aandacht aan verkeersveiligheid rondom scholen en winkelgebieden, door deze als zodanig herkenbaar in te richten.

3.Verbonden voorzieningen
Veilig en snel kunnen reizen tussen de kernen, verkeersluw en veilig binnen de kernen is essentieel voor Leudal als woongemeente. Daarom zetten wij in binnen de gemeente, maar ook in overleg met andere overheden op optimale ontsluitingen van onze kernen en bedrijventerreinen naar de regionale stroomwegen zodat onze inwoners veilig naar huis kunnen en de forenzen hun reis via de juiste wegen kunnen vervolgen.
We hanteren verder bij ruimtelijke ontwikkelingen, waar mogelijk en zeker binnen de kernen,  het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en privéauto. Dit is de volgorde van wenselijke vervoersmethode die als uitgangspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen wordt gehanteerd. Tegelijkertijd herkennen we de inherente noodzaak van de auto in een uitgestrekte plattelandsgemeente met een beperkte OV-voorziening. Een instrument om hier toch aan te werken zijn de geactualiseerde fiets- en autoparkeernormen evenals de inzet op betere OV - voorzieningen en de ambitie voor een station. Daarnaast nemen we dit principe in een vroeg stadium mee bij bespreking van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen aan de intake- en omgevingstafels.

Wat mag dat kosten?

Verkeer, vervoer en waterstaat

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2024

Begroting na wijziging 2025

Primitieve begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

Verkeer en vervoer

4.134

4.781

5.062

5.612

6.149

6.442

Parkeren

12

12

125

126

126

126

Economische havens en waterwegen

65

69

79

48

48

48

Openbaar vervoer

15

16

72

72

72

72

Totale lasten

4.226

4.878

5.338

5.858

6.394

6.687

Baten

Verkeer en vervoer

-451

-343

-352

-352

-352

-352

Parkeren

0

0

0

0

0

0

Economische havens en waterwegen

-5

-5

-5

-5

-5

-5

Openbaar vervoer

0

0

0

0

0

0

Totale baten

-455

-348

-357

-357

-357

-357

Mutatie reserves

4.241

-291

-287

-252

-432

-432

Resultaat

8.012

4.239

4.694

5.249

5.605

5.898

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 12:56:32 met de export van 11/13/2025 12:48:11