Programmaplan

Onderwijs

De financiering van het onderwijs verloopt primair via het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), dat rechtstreeks middelen toekent aan de schoolbesturen. Gemeenten hebben echter een belangrijke rol en verantwoordelijkheid op een aantal specifieke terreinen binnen het onderwijsdomein. Dit betreft met name de onderwijshuisvesting, voorschoolse educatie (zoals peuteronderwijs), volwasseneneducatie en beleid gericht op het terugdringen van onderwijsachterstanden.

Visie

Onderwijs vormt de basis voor persoonlijke ontwikkeling en toekomstkansen van kinderen en jongeren. De gemeente streeft naar gelijke kansen voor alle leerlingen en zet zich in voor het bevorderen van kansengelijkheid binnen alle onderwijssoorten. Door een sterk en toegankelijk onderwijsaanbod te ondersteunen, dragen we bij aan een samenleving waarin iedere jongere de kans krijgt om zich te ontwikkelen tot een zelfstandige volwassene.

Wat willen wij bereiken?

Kansengelijkheid
Ons doel is dat iedere jongere het onderwijs verlaat met ten minste een maatschappelijke startkwalificatie, zodat zij goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt of een vervolgopleiding. Om dit te bewerkstelligen willen we dat alle kinderen gelijke kansen krijgen zich te ontwikkelen, onafhankelijk van hun achtergrond en thuissituatie. Daarom zetten we in op het terugdringen en waar mogelijk voorkomen van onderwijsachterstanden en versterken we de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.

De onderwijshuisvesting voldoet aan de huidige tijd
We faciliteren goede onderwijshuisvesting die toekomstgericht is. Het uitgangspunt is het in stand houden van het primair onderwijs dat in de dorpen wordt aangeboden; daarbij (ver)bouwen we op basis van leerlingprognoses. We richten onze gebouwen flexibel in om zo ook andersoortig gebruik in de toekomst mogelijk te maken. Gedacht kan worden aan het faciliteren van kindcentra of bijvoorbeeld samenwerking met bibliotheken.

Wat gaan wij daar voor doen?

Van school naar duurzaam werk
Met de invoering van de wet ‘Van school naar duurzaam werk’ per 1 januari 2026 wordt preventief ingezet op het voorkomen van schoolverzuim. De doelgroep wordt uitgebreid tot jongeren van 27 jaar en er komt meer aandacht voor de individuele behoeften van leerlingen, zodat maatwerk mogelijk wordt. Daarnaast heeft regio 38, waar gemeente Leudal deel van uitmaakt, aanvullende maatregelen opgesteld om jongeren al in een vroeg stadium in beeld te krijgen – nog voordat zij dreigen uit te vallen op school.

Samenwerking jeugdhulp en onderwijs
Regionaal en lokaal pakken we, in samenwerking met het onderwijs en de jeugdhulp, een aantal gezamenlijke uitdagingen aan. Een belangrijke opgave is het realiseren van een dekkend aanbod van passende ondersteuning vanuit de jeugdhulp binnen het onderwijs. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind passend onderwijs krijgt, met de juiste ondersteuning waar nodig.

Kwalitatieve kinderopvang
Kinderopvang vormt een belangrijke basis voor de ontwikkeling van jonge kinderen en draagt bij aan gelijke ontwikkelkansen vanaf het meest vroege begin. Daarom investeren we in kwaliteitscontroles en zoeken we de samenwerking met opvangorganisaties intensief op. Om de kwaliteit te waarborgen en verder te verbeteren en ook de samenwerking en wederzijdse verantwoordelijken centraal te zetten, stellen we een nieuw handhavingsbeleid op. Zo zorgen we voor een veilige, stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving voor ieder kind.

Integraal huisvestingsplan (IHP)
Goed onderwijs begint bij goede onderwijshuisvesting. Voor de leefbaarheid van de dorpen is de aanwezigheid van een passende en toekomstbestendige school van essentieel belang. In 2024 is het Integraal Huisvestingsplan vastgesteld en vanaf 2026 zal de uitvoering hiervan een belangrijk onderdeel vormen voor de uitvoering van onze visie.

St. Ursula
Op 19 augustus 2025 is besloten om de huidige schoollocatie te kiezen als definitieve locatie voor de nieuwbouw. In 2025 zal verder gewerkt worden aan het (in overleg met SOML) uitwerken van een programma van eisen en zullen de aanbestedingen gestart worden voor het ontwerpteam (waaronder de selectie van de architect) die de plannen verder met ons en SOML zullen gaan uitwerken. De verwachting is dat de aanbesteding voor de selectie van de architect begin 2026 wordt afgerond. Met de gunning van de architect en eventueel andere bouwteampartners kan er een daadwerkelijke start worden gemaakt met het ontwerpen van het gebouw en de omgeving. In dit kader zal er een schetsontwerp worden uitgewerkt om vervolgens via een voorlopig ontwerp te werken naar een definitief ontwerp voor de nieuwe school

De Kwir
In 2026 staat in het IHP dat de Kwir vervangende nieuwbouw krijgt. Gelet op duurzaamheid en de tevredenheid van het schoolbestuur over de bestaande locatie, kan ook gedacht worden aan renovatie. We starten een onderzoek hiernaar om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken in een optimale huisvesting voor De Kwir.

OBS Buggenum
Met het behoud van de basisschool in Buggenum, is het nodig om in 2026 te onderzoeken of  renovatie of (ver)nieuwbouw moet plaatsvinden voor dit pand. Onderzoek moet aantonen wat de beste optie is.

Wat mag dat kosten?

Onderwijs

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2024

Begroting na wijziging 2025

Primitieve begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

Onderwijshuisvesting

1.287

1.336

3.568

1.837

4.019

7.604

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

2.509

2.067

1.768

1.779

1.696

1.696

Openbaar basisonderwijs

0

16

20

20

20

20

Totale lasten

3.797

3.419

5.357

3.636

5.735

9.320

Baten

Onderwijshuisvesting

0

-3

-2

-2

-2

-2

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-1.099

-357

-63

-63

-63

-63

Openbaar basisonderwijs

0

0

0

0

0

0

Totale baten

-1.099

-359

-64

-64

-64

-64

Mutatie reserves

-116

-132

-2.281

-185

-2.341

-5.881

Resultaat

2.582

2.927

3.012

3.387

3.329

3.375

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 12:56:32 met de export van 11/13/2025 12:48:11