(Bedrag x 1.000) | ||||||
Project | Programma / product | Votering | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
P1 Bestuur en ondersteuning | ||||||
1.1 | Aanpassingen gemeentehuis | PM | ||||
1.2 | vervanging mobiele telefonie | Ja | 185 | 200 | ||
1.3 | Aanpassing werkplekken laptops incl. dockingsstations | Ja | 105 | |||
1.4 | Project inrichting Uitwijk ict | Ja | 297 | |||
1.5 | Duurzaamheid gem. gebouwen en accommodaties | Ja | 780 | 780 | 780 | 780 |
1.6 | Wagenpark | Ja | 500 | |||
P2 Veiligheid | ||||||
P3 Verkeer, vervoer en waterstaat | ||||||
3.1 | Beleidsplan Openbare verlichting 2023-2033 | Ja | 106 | 496 | 410 | 523 |
3.2 | Uitvoeringsplan Mobiliteit 2024-2027 | Ja | 300 | |||
3.3 | Infrastructurele werken: wegen | Ja | 2.391 | 1.971 | 1.971 | 1.971 |
3.4 | Reconstructie N273 Neer (i.s.m. Provincie) | Nee | 1.500 | |||
3.5a | Fietspad Spoorbrug Buggenum | 3.550 | ||||
3.5b | Fietspad Spoorbrug Buggenum opties | PM | ||||
3.6 | Bruggen | PM | ||||
3.7 | Bereikbaarheid Zevenellen | Nee | 1.400 | |||
3.8a | Gladheidsmaterieel: hoofdbaanstrooiers, fietspadstrooier, sneeuwploeg | Ja | 60 | 60 | 15 | 75 |
P4 Economie | ||||||
P5 Onderwijs | ||||||
5.1 | Kindcentrum Leudal-West | Nee | 1.508 | |||
5.2 | Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs 2023-2029 (IHP) | Nee | 6.755 | 2.299 | 6.207 | 44.058 |
P6 Sport, cultuur en recreatie | ||||||
6.1 | Infrastructurele werken: groen | Ja | 138 | 138 | 138 | |
6.2 | Speelvoorzieningen 2025-2034 | Ja | 520 | 300 | 300 | 300 |
6.3 | Dorpshuis Neeritter (excl. voorbereiding) | Nee | 2.120 | |||
6.4 | Vergroening Krekelbergplein Neeritter | Nee | 480 | |||
6.5 | Bezoekerscentrum Leudal | Nee | 350 | |||
P7 Sociaal domein | ||||||
7.1 | Zorgboulevard | PM | ||||
P8 Volksgezondheid en milieu | ||||||
8.1 | GRP 2022-2026 raamkrediet Vrijvervalriolen | Ja | 956 | 956 | 956 | 956 |
8.2 | GRP 2022-2026 raamkrediet Gemalen | Ja | 79 | 79 | 79 | 79 |
8.3 | GRP 2022-2026 raamkrediet Persleiding | Ja | 128 | 128 | 128 | 128 |
8.4 | GRP 2022-2026 raamkrediet Milieumaatregelen | Ja | 13 | 13 | ||
8.5 | GRP 2022-2026 raamkrediet BRP maatregelen | Ja | 676 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
P9 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | ||||||
9.1 | Herinrichting oude kern Baexem | 1.750 | ||||
Totaal | 21.346 | 8.419 | 12.183 | 55.570 | ||
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Investeringen met afschrijvingen | 21.346 | 8.419 | 12.183 | 55.570 | ||
Investeringen met afschrijvingen gedekt uit reserves | 2.097 | 2.157 | 5.696 | |||
Investeringen met afschrijvingen t.l.v. de algemene dienst | 19.249 | 8.419 | 10.027 | 49.874 | ||
Toelichting Meerjarig Investerings Planning
Jaarlijks wordt bij de vaststelling van de primaire begroting deze investeringsplanning geactualiseerd en vastgesteld.
In deze paragraaf zijn alleen de toekomstige investeringsprojecten op basis van een uitvoeringsplan opgenomen met een impact op de gemeente waarvan nog geen kredietvotering heeft plaats gevonden. Wel zijn de kapitaallasten zoals afschrijvingen en rente opgenomen in de diverse programma's.
1.1 Aanpassingen gemeentehuis
Ook het gemeentehuis en de externe locaties vragen om een toekomstbestendige inrichting die professioneel en integraal samenwerken stimuleert.
Daarbij is er expliciet aandacht voor het naleven van geldende geluidsnormen, onder meer in het kader van de AVG en de Wet politiegegevens. Daarnaast streven we naar een gezonde en comfortabele werkomgeving. Dit betekent dat er voldoende ventilatie, daglicht en een aangename temperatuur gegarandeerd moeten zijn.
Om deze doelen te realiseren, zijn diverse investeringen nodig op het gebied van geluidsisolerende en installatietechnische maatregelen.
1.2 Vervanging mobiele telefonie
In 2026 zijn de huidige in gebruik zijnde mobiele werktelefoons aan vervanging toe.
1.3 Aanpassing werkplekken laptop inclusief dockingsstations
Uitvoering van het Devices beleid betekent dat de Gemeente Leudal de medewerkers ondersteunt door het uitreiken van faciliteiten zodat gezamenlijk en toch plaats- en tijdonafhankelijk gewerkt kan worden. Dit project focust zich op het hardware aspect dat hiervoor nodig is. Dit betekent dat het overgrote deel van de medewerkers gaat beschikken over een eigen digitale werkplek, lees in de meeste gevallen een laptop. De benodigde extra uitgaven en inrichting van deze laptops zijn in dit project meegenomen. Dit devices beleid wordt ondersteunt door het steeds meer cloud base werken wat in de I-visie opgenomen is. Daarbij wordt dit verder versterkt voor de projecten iSamenleving, iParticipatie, Project Microsoft 365 en Project Exchange cloud.
1.4 Project inrichting Uitwijk ict
Door de jaren heen is de ICT omgeving van de gemeente veranderd. Deze ontwikkelingen zijn dusdanig snel gegaan dat de ICT uitwijk naar een alternatieve locatie bij een incident moet worden aangepast. Deze aanpassingen hebben relaties met verschillende ICT projecten die in 2025 en 2026 worden uitgevoerd. Hiervoor moeten wijzigingen op technisch vlak plaatsvinden en specialistische ondersteuning voor worden ingehuurd.
1.5 Duurzaamheid gemeentelijke gebouwen en accommodaties
Het beleid en de bijbehorende keuzes rondom de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen, in samenhang met het accommodatiebeleid, worden in 2024 bestuurlijk vastgesteld. De uitvoering hiervan start in 2025.
In aanloop naar de vaststelling van het accommodatiebeleid (gepland voor november 2025) is gezamenlijk besloten om alvast drie panden uit de top 10 (uit de vastgestelde routekaart) met meest urgente verduurzamingsbehoefte op te pakken. Het gaat hierbij om het gemeentehuis, de Bombardon en de Postkoets. Deze gebouwen beschikken over sterk verouderde installaties en vragen om prioriteit.
In 2025 starten we met de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de aanbestedingen.
Daarnaast is in maart 2023 besloten om over te gaan op een kostendekkende huur voor gemeentelijke accommodaties. Deze huur wordt gefaseerd ingevoerd. Zolang er nog geen flankerend subsidiebeleid is vastgesteld, blijft de huidige voorziening onverkort van kracht
1.6 Wagenpark
De komende jaren zijn er diverse vervangingsinvesteringen nodig voor verouderd wagenpark. Hiervoor worden de restant raamkredieten ingezet.
Daarnaast is er aanvullende vervanging nodig voor de aankoop van een vrachtwagen inclusief opbouw en twee bedrijfswagens, totaal € 500.000.
Op deze manier blijft de gemeente beschikken over een toekomstbestendig en duurzaam wagenpark.
3.1 Beleidsplan Openbare verlichting
De investeringen zijn opgenomen zoals vastgesteld in het beleidsplan OV 2023-2033.
3.2 Uitvoeringsplan Mobiliteit
De investeringen zijn opgenomen zoals deze zijn vastgesteld in het Uitvoeringsplan mobiliteit 2024-2027 (UVP).
3.3 Infrastructurele werken: wegen
In 2022 is het beheerplan Groen en Wegen geactualiseerd. Het beheerplan sluit aan bij de beleidsuitgangspunten ten aanzien van onder andere duurzaamheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit van de gemeente Leudal. Areaaluitbreiding wordt hierin ook meegenomen. Dit beheerplan vormt dat de input voor de gemeentebegroting. In 2026 wordt een nieuw Beheerplan Groen en Wegen (2027-2030) opgesteld. In de periode 2025-2026 wordt, een plan van aanpak opgesteld in verband met de vervangingspiek in de jaren 2025-2035. In dit plan van aanpak zal duidelijk worden welke (financiële) gevolgen de vervangingspiek heeft en hoe deze opgelost zal worden. Mogelijk zal hieruit een bijstelling van het benodigde budget blijken, maar grote afwijkingen worden vooralsnog niet verwacht.
In 2026 zijn extra investeringen toegevoegd aan het raamkrediet voor het extra verharden van wegen en het vervangen van kunststof grastegels door betongrastegels vanuit veiligheidsaspect.
3.4 Reconstructie N273 Neer (i.s.m. Provincie)
De Provincie Limburg hanteert als uitgangspunt de Visie Beheer- en Onderhoudsgrenzen provinciale wegen Limburg. Op basis van de, in deze businesscase voorliggende voorkeursvarianten van de aanwezige, kruispunten is een inschatting gemaakt voor de beoogde bijdrage door de Gemeente Leudal voor herinrichting. Deze bijdrage wordt, gelijk aan het totaal, bepaald conform de leidraad Kostensystematiek met een bijhorende bandbreedte met een spreiding van 50%. De bijdrage voor deze kruispunten wordt daarmee ingeschat tussen de 1,0 en 1,5 mln euro. Hierbij is er vanuit gegaan dat op het kruispunt Leudalweg - N273 een verkeersregelinstallatie (VRI) geplaatst.
De kosteninschatting, van het gemeentelijk deel, van de reconstructie N273 Neer van € 1.500.000 wordt opgenomen in het meerjareninvesteringsplan (MIP) van de begroting 2026-2029. De uitvoering vindt plaats in 2026, kapitaallasten vanaf het jaar 2027. Hiermee worden de kapitaallasten budgettair voorzien. De definitieve kredietvotering vindt plaats bij de aanbestedingsfase.
In de risicoparagraaf is een spreidingsrisico van 50% opgenomen voor alle financiële componenten uit het plan. Dit percentage is gebaseerd op ervaringsgegevens. Afgedekt zijn bijvoorbeeld onvoorziene kosten, aanbestedingsrisico, inflatie etc.
3.6a Fietspad Spoorbrug Buggenum
Leudal is een prettige gemeente om te wonen. De landschappelijke structuur biedt kansen op gebied van recreatie & toerisme. Ondernemers in de recreatieve sector benutten deze kansen en zien mogelijkheden. Bovendien wil Leudal aantrekkelijk blijven voor bestaande en nieuwe inwoners.
Om Leudal aantrekkelijk te houden, moet er ingezet worden op bereikbaarheid en mobiliteit. Niet alleen om de goede verbindingen te realiseren, ook om Midden-Limburg - en daarmee ook Leudal - op de kaart te zetten.
De realisatie van een nieuwe Maaskruisende verbinding voor fietsers en voetgangers ter hoogte van Buggenum levert hieraan een belangrijke bijdrage. Uit eerder onderzoek is bovendien gebleken dat de nieuwe verbinding inwoners stimuleert om vaker de fiets te nemen, belangrijk in het kader van duurzaamheid én gezondheid!
In 2025 zal er een bestuurlijk commitment uitgesproken moeten worden in Leudal, in Roermond en bij de provincie over de verdere stappen om tot een brug te komen.
3.6b Fietspad Spoorbrug Buggenum opties
Vaststaat dat extra financiële middelen nodig zijn ter realisatie van de fietsbrug. De precieze hoogte van dat bedrag is nog niet bekend én is afhankelijk van de keuzes die de raad nog moet maken. Op dit moment werkt de gemeente Leudal verder aan de voorbereiding van de besluitvorming samen met de gemeente Roermond en de provincie Limburg. Het gaat om de acties die voortvloeien uit de bestuurlijke overleggen, nader onderzoek naar de haalbaarheid van de voorliggende varianten én de financiële dekking.
Om ervoor te zorgen dat de realisatie van de fietsbrug een keuze kán zijn voor de toekomst, is het wel belangrijk rekening te houden met extra middelen. Vandaar dat de extra kosten als pm genoemd worden in voorliggende begroting.
Samen met de gemeente Roermond heeft de gemeente Leudal opdracht verstrekt voor een nieuwe Maatschappelijke Kosten Baten Analyse na een overleg met Gedeputeerde Kuntzelaers. Deze analyse wordt eind 2025 opgeleverd.
3.7 Bruggen (kunstwerken)
In het vastgestelde beleidsplan civieltechnische kunstwerken 2022 tm 2026 zijn de investeringen opgenomen voor de vervanging van kunstwerken.
Op basis van prijspeil 2023 bedraagt de totaal vervangingswaarde ruim € 25.000.000 voor 124 objecten in de komende 80 jaar ( t/m 2101).
In de periode tot en met 2031 worden nog geen grote vervangingen voorzien.
3.8 Bereikbaarheid Zevenellen
Inwoners maken zich zorgen over de bedrijven die zich willen vestigen op het Bedrijvenpark Zevenellen en over de verkeersstromen die daarmee gepaard gaan.
Leudal zet zich in voor een goede woon- en leefomgeving voor bestaande en nieuwe inwoners en neemt verkeerskundige maatregelen. Om dit goed onder de aandacht te brengen, is er uitgebreid onderzoek gedaan naar de verkeerssituatie rondom Zevenellen door adviesbureaus Kragten en Haskoning. Uit dit onderzoek blijkt dat verbeteringen op sommige kruispunten in de omgeving wenselijk zijn.
In 2025-2026 worden naar verwachting de eerste optimalisaties uitgevoerd: de aanleg van de 2 rotondes, enkele aanpassingen voor het fietsverkeer op de Roermondseweg en aanpassingen aan de spoorwegovergang.
3.9 Gladheidsmaterieel
De investeringen in materieel opgenomen zoals vermeld in het Beleidsplan Gladheidbestrijding Gemeente Leudal d.d. 29 april 2025.
5.1 Reservering Kindcentrum Leudal-West
Onderwijs en bewegen is belangrijk voor onze inwoners. Willen we deze functies toekomstbestendig maken, dan moeten we gaan concentreren.
Om goed basisonderwijs te kunnen blijven behouden in de kernen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter én om één goede moderne sportvoorziening te realiseren voor deze kernen en andere kernen, realiseren we een nieuw Kindcentrum in de kern van Ittervoort. In dit nieuwe Kindcentrum is ruimte voor de fusieschool Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter, Hoera kindercentra, Stichting Bibliocenter en een sportzaal. De bibliotheek heeft een centrale rol. We zien de bibliotheek als ontmoetingsplek. In 2025 wordt het nieuwe Kindcentrum gerealiseerd. Oplevering is gepland voor medio 2026.
5.2 Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs
5.2a IHP St Ursula vervangende nieuwbouw incl. sloopkosten
Door de scholengemeenschap Sint Ursula wordt voortgezet onderwijs aangeboden binnen de gemeente Leudal. Nu gebeurt dit vanuit twee locaties (Heythuysen en Horn). De bestaande locaties zijn gedateerd en vervanging is noodzakelijk. Gelet op de wettelijke zorgplicht van de gemeente voor de huisvesting van voortgezet onderwijs is in de gemeenteraad van 6 februari 2024 besloten over te gaan tot één unilocatie (nieuwbouw) voor de scholengemeenschap Sint Ursula Heythuysen–Horn. In de gemeenteraad van 10 december 2024 is besloten om de voormalige sportvelden in Horn als voorkeurslocatie voor de nieuw te bouwen school aan te wijzen. Tevens is door de raad besloten om het huidige terrein van scholengemeenschap Sint Ursula aan de Bergerweg in Horn aan te wijzen als alternatieve locatie en een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van € 2.074.000 voor de verdere planvoorbereiding en uitwerking.
Op 6 mei 2025 heeft de gemeente met SOML een intentieovereenkomst gesloten waarin intenties zijn afgesproken om te komen tot realisatie van het project en de verdere planuitwerking. In de 2e helft van 2025 zal met SOML een samenwerkingsovereenkomst worden gesloten.
In 2025 is opdracht gegeven aan adviesbureau HEVO voor de begeleiding in de realisatie van de nieuwe school en is meegekeken naar de locaties. In de 1e helft van 2025 is daarnaast een uitvoerige omgevingsdialoog doorlopen en hebben informatieavonden plaatsgevonden. Tevens zijn onderzoeken verricht naar de nieuwbouwlocatie en is dit samenvat in een rapportage. Op grond van deze rapportage heeft het college op 19 augustus 2025 besloten dat er sneller en met meer draagvlak te bouwen is op de huidige locatie. Tevens is de inschatting dat de kosten van tijdelijke huisvesting door gefaseerde bouw mogelijk beperkt kunnen worden. Besloten is om de huidige locatie te kiezen als definitieve locatie voor de nieuwbouw.
In 2025 zal verder gewerkt worden aan het (in overleg met SOML) uitwerken van een programma van eisen en zullen de aanbestedingen gestart worden voor het ontwerpteam (waaronder de selectie van de architect) die de plannen verder met ons en SOML zullen gaan uitwerken (opstellen schetsontwerp).
5.2b IHP diverse scholen
In de periode 2026-2039 zijn investeringen gepland in aanpassingen en vernieuwbouw van diverse scholen. De investeringsplanning van het vastgestelde IHP is verwerkt in het MIP 2026 - 2029.
6.1 Infrastructurele werken: groen
In 2022 is het beheerplan Groen en Wegen geactualiseerd. Het beheerplan sluit aan bij de beleidsuitgangspunten ten aanzien van onder andere duurzaamheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit van de gemeente Leudal. Areaaluitbreiding is hierin ook meegenomen.
Dit beheerplan vormt dat de input voor de gemeentebegroting. In 2026 wordt een nieuw Beheerplan Groen en Wegen (2027-2030) opgesteld.
6.2 Speelvoorzieningen
Voor de vervanging en plaatsing van speeltuinen wordt speeltuinenbeleid opgesteld. Hieruit volgen investeringskosten om in de gemeente Leudal nieuwe speeltuinen te kunnen plaats of oude te vervangen. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er voor een waarde van € 2.000.000 aan speeltuinen is verwijderd. Daar komen toekomstige vervanging bovenop. Er is wordt uitgegaan van een totaal benodigd krediet van € 3.000.000 verspreid over 10 jaar. Gelet op de achterstanden bij het vervangen van de speeltuinen en het nog op te stellen beleid, is een dekkingsreserve gevormd voor een bedrag van € 3.000.000. De afschrijvingslasten van de nieuwe speeltuinen worden hieruit gedekt. Indien in enig jaar het bedrag van € 300.000 als investeringskrediet niet genoeg is, kan dit worden verhoogd zonder dat dit direct invloed heeft op het begrotingssaldo.
6.3 Dorpshuis Neeritter
Sinds 2022 is met Dorpsoverleg Itter-Laeftj veelvuldig overlegd over de realisatie van een nieuw dorpshuis. Dit heeft uiteindelijk medio 2024 geleid tot een hernieuwd ontwerp waarin wonen en ontmoeten centraal staan. Hiervoor is het oorspronkelijk gereserveerde krediet niet toereikend.
De totale investering wordt geschat op €2,3 miljoen incl. BTW.
6.4 Vergroening Krekelbergplein Neeritter
Bij het opstellen van het MIP in 2024 is destijds een voorlopig bedrag (€ 925.000,-) opgenomen voor het vergroenen van het Krekelbergplein in Neeritter, op basis van het opgestelde schetsontwerp. Dit bedrag was gebaseerd op de kostenraming voor het uitvoeren van de werkzaamheden op het Krekelbergplein. Echter was hierin toen niet meegenomen het realiseren van de nieuwe parkeerplaats aan de Breede Rijn en het opwaarderen van de verbinding tussen het Krekelbergplein en de parkeerplaats (het Walpad). Hiervoor waren de kosten toen nog niet inzichtelijk. De nieuwe parkeerplaats aan de Breede Rijn en de verbinding via het Walpad zijn wel opgenomen in het schetsontwerp. Dit schetsontwerp is ook gepresenteerd door de werkgroep van het Burgerinitiatief tijdens het participatieproces aan de omgeving en de Raads- en Commissieleden. De nieuwe parkeerplaats en het opwaarderen van de verbinding zijn noodzakelijk om het Krekelbergplein te vergroenen.
Voor de uitvoering van dit project moeten de nutsbedrijven eerst nog een aantal maatregelen nemen, zoals het vervangen en/of verplaatsen van leidingen en huisaansluitingen. De nutsbedrijven kunnen dit pas op zijn vroegst medio 2026 uitvoeren. Daarnaast moet het schetsontwerp nog uitgewerkt worden tot een definitief ontwerp en bestek. Verder moet qua planning ook rekening gehouden met andere projecten in de directe omgeving, zoals het aanleggen van de klimaatbuffer aan de Driessensstraat in Neeritter.
Dit houdt in dat pas in 2027 gestart kan worden met het vergroenen van het Krekelbergplein. De kosten zullen dan ook ten opzichte van de huidige kostenraming geïndexeerd moeten worden.
Dit alles heeft tot gevolg dat het door de Raad beschikbaar gesteld bedrag voor het vergroenen van het Krekelbergplein in Neeritter niet toereikend is.
Inmiddels is voor de parkeerplaats aan de Breede Rijn een kostenraming gemaakt en is de kostenraming voor het vergroenen van het Krekelbergplein geactualiseerd.
In deze geactualiseerde kostenraming zijn meegenomen:
- meerkosten verlegging kabels en leidingen (nav overleggen met nutsbedrijven);
- aanpassen van halfverharding op het plein naar klinkerverharding (ivm beheer en onderhoud);
- meerkosten aanschaf containers en verplaatsen milieuparkje (nav overleg RD Maasland);
- opwaarderen verbindingspad (het Walpad);
- kosten voor voorbereiding en onderzoeken (o.a. opstellen bestek, bestekstekeningen, uitvoeren infiltratieonderzoek);
- indexering ivm geplande uitvoering op z’n vroegst 2027.
De totale kosten worden dan geraamd op € 1.405.000,-
Wat inhoudt dat het bedrag in het MIP verhoogd moet worden met € 480.000,-
( € 1.405.000,- € 925.000,- )
Uiteraard kijken we bij de uitvoering van het project ook naar mogelijkheden voor cofinanciering/subsidies (o.a. vanuit de Regiodeal en Leefbaarheidsfonds provincie Limburg).
In de geactualiseerde kostenraming zijn géén bedragen opgenomen voor nazorg en onderhoud.
Bij het actualiseren van het Beheerplan Groen en Wegen 2027-2030 in 2026 wordt de nieuwe inrichting van het Krekelbergplein, parkeerplaats Breede Rijn en het verbindingspad meegenomen. Op deze wijze zijn de kosten voor beheer en onderhoud geborgd in de reguliere onderhoudsbudgetten.
Wat niet wordt meegenomen in het project Vergroenen Krekelbergplein Neeritter is het gedeelte van de Driessensstraat, gelegen tussen het toegangspad naar de kerk tot aan de Maartenstraat (start project Klimaatbuffer Driessensstraat). Dit gedeelte ligt buiten het projectgebied Vergroenen Krekelbergplein Neeritter.
6.5 Bezoekerscentum Leudal
De Stichting Bezoekerscentrum Leudal investeert, samen met de aan haar verbonden organisaties, in een duurzame toekomst. Zij wil een aantrekkelijker en moderner bezoekerscentrum zijn, waar bezoekers op een zintuigprikkelende wijze de natuur beleven en geïnspireerd raken om Leudal en de omgeving te ontdekken. Deze wens sluit naadloos aan bij de ambitie van de gemeente Leudal. Om dit te bereiken investeren wij in de nodige modernisatie, zichtbaarheid, toegankelijk en duurzaamheid van het gebouw.
7.1 Zorgboulevard, laagdrempelige passende zorg voor al onze inwoners
Bij laagdrempelige en toegankelijke zorg en ondersteuning, hoort ook een herkenbare en uitnodigende locatie. Op deze locatie kunnen zorgaanbieders en partners die in het voorliggend veld samenwerken gehuisvest worden. Hiermee worden kennis en krachten gebundeld, wordt verwijzen makkelijker en vooral ook effectiever en krijgt de inwoner de kans om op 1 plek de vragen beantwoord te krijgen die hij/zij heeft. We sluiten aan op bestaande en lopende initiatieven. We verbreden en verdiepen waar nodig. Zo is laagdrempelige passende zorg voor iedereen ook altijd dichtbij.
De zorgboulevard kent 2 sporen: enerzijds de samenwerking en de intentie om de dingen anders te doen, daar stellen we een samenwerkingsovereenkomst voor.
Daarnaast is het fysieke spoor, van een mogelijke locatie waarin men samen kan werken.
Het 1e spoor zal eerst voldoende krachtig moet zijn om te bepalen wat nodig is voor spoor 2. We zoeken hoe we sporen zoveel mogelijk gelijk op kunnen laten lopen.
8.1/8.5 GRP 2022-2026
In het GRP 2022-2026 zijn diverse investeringen gepland. De investeringsplanning van het vastgestelde GRP is verwerkt in het MIP 2026-2029.
9.1 Herinrichting oude kern Baexem
Cultuurhistorie, landschap en natuur maken de kern Baexem bijzonder aantrekkelijk om te wonen, te werken of te recreëren. De huidige doorsnijding van de N280 tast echter deze waarden en kwaliteiten in grote mate aan. Nu het de bedoeling is om de N280 zuidelijker te leggen, is er in 2015 een gebiedsvisie opgesteld voor de dorpsentree Baexem. Het idee is om opnieuw de aandacht te vestigen op de oorspronkelijke kwaliteiten van de kern. Start realisatie van deze herinrichting komt pas aan bod na realisatie van de N280.
In de raad van 14 november 2017 is er een voorstel in de raad geweest van N280. De provincie Limburg zal een financiële bijdrage leveren aan de herinrichting van het te vervallen gedeelte N280 in de bebouwde kom Baexem. Hiervoor heeft de gemeente Leudal een visie met kostencalculatie opgesteld. De provincie Limburg heeft toegezegd een bijdrage te leveren ter hoogte van 50% van het te investeren bedrag, begroot 3.5 mln. Opgenomen 1,750 mln voor de herinrichting inclusief 100K voorbereidingskrediet.
Omdat de herinrichting pas kan starten nadat de provinciale werkzaamheden N280 klaar zijn, is dit nu nog niet actueel.