Het programma 'bestuur en ondersteuning' wordt gebruikt voor de algemene baten & lasten om de gemeente Leudal draaiende te houden. Denk hierbij aan het gemeentehuis, het college, burgerzaken, treasury-uitgaven of ICT. Ook worden de primaire baten van Leudal verantwoord in dit programma; namelijk de gemeentefondsuitkering en de lokale lasten zoals de OZB. Ten slotte worden ook de mutaties in de reserves opgenomen.
Dit programma is daarmee afwijkend en het enige programma waar de baten hoger zijn dan de lasten.
Visie
De komende jaren worden gemeenten wederom geconfronteerd met nieuwe wetten, denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Participatiewet in Balans. Tevens geeft de gemeente Leudal in de komende jaren nog uitvoering aan grote programma’s zoals de Omgevingsvisie vanuit de Omgevingswet, implementatie van de Wet Open Overheid en de implementatie van de Wet versterking participatie op decentraal niveau en bestuurlijke vernieuwing daarbinnen.
Wat willen wij bereiken?
Doel- en opgavegericht besturen
We besturen doel- en opgavegericht. Daarbij spelen we in op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving. We stellen duidelijke prioriteiten om de hoeveelheid en complexiteit van de werkzaamheden uit te kunnen voeren.
Houden van een respectvolle dialoog
We werken aan een respectvolle dialoog tussen de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie. Daarnaast informeren we onze inwoners actief. We betrekken de inwoners actief bij de zoektocht naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De Leudalse samenleving levert bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage aan het nieuwe participatiebeleid en de kaders waarbinnen participatie, bij ontwikkeling , uitvoering en evaluatie van beleid plaatsvindt.
De dienstverlening speelt in op de behoefte van onze inwoners, ondernemers en verenigingen
We verbeteren onze dienstverlening zodat inwoners, ondernemers en verenigingen gemakkelijk zaken kunnen doen en kwaliteit en gastvrijheid ervaren. We zijn transparant en communiceren begrijpelijk zodat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk is. We zijn goed bereikbaar en communiceren proactief. Daarnaast investeren wij in (technologische) voorzieningen om aansluiting te behouden bij maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, toegankelijkheid, veiligheid en datagedreven werken.
Wat gaan wij daar voor doen?
Bestuurlijk is op 1 juli 2025 het startsein gegeven, bestuurlijke vernieuwing door te ontwikkelen en de Wet versterking participatie op decentraal niveau in praktijk te brengen. In dat kader wordt samen met Leudalse inwoners vormgeven aan de nieuwe participatieverordening en beleidsregels. We geven samen de kaders en spelregels vorm, waarbinnen participatie in Leudal en het uitdaagrecht tot uitvoering komen. Vaststelling is voorzien in Q2 van 2026.
Ambtelijk wordt geïnvesteerd in de (ontwikkeling van) de juiste kennis en vaardigheden om participatie goed te faciliteren. Dit houdt een cultuuromslag in die gericht is op het versterken van de vakkundigheid bij professionals uit verschillende lagen bij gemeenten.
Mede vanuit deze beweging en met de Visie op Dienstverlening als leidraad zetten we in op doorontwikkeling van onze externe dienstverlening. Door periodiek onze processen te monitoren en klantervaringen op te halen, blijven we zo goed mogelijk aansluiten op de behoefte in onze samenleving en zorgen we voor adequate dienstverlening.
Wat mag dat kosten?
Bestuur en ondersteuning | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2024 | Begroting na wijziging 2025 | Primitieve begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
Lasten | ||||||
Bestuur | 2.187 | 2.164 | 2.078 | 2.092 | 2.092 | 2.092 |
Treasury | 810 | 633 | 372 | 626 | 638 | 688 |
OZB woningen | 243 | 190 | 205 | 205 | 205 | 205 |
OZB niet-woningen | 104 | 82 | 89 | 89 | 89 | 89 |
Belastingen overig | 34 | 44 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten en lasten | -5 | 4.680 | 4.286 | 5.862 | 4.983 | 7.725 |
Overhead | 15.670 | 15.517 | 14.451 | 14.451 | 14.341 | 14.030 |
Burgerzaken | 1.738 | 1.892 | 2.171 | 2.209 | 2.209 | 2.209 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 1.037 | 596 | 626 | 664 | 589 | 623 |
Vennootschapsbelasting (VpB) | 24 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Totale lasten | 21.843 | 25.817 | 24.350 | 26.269 | 25.217 | 27.732 |
Baten | ||||||
Bestuur | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Treasury | -1.876 | -1.246 | -1.950 | -1.443 | -1.363 | -1.363 |
OZB woningen | -4.999 | -5.300 | -5.832 | -6.098 | -6.381 | -6.672 |
OZB niet-woningen | -2.128 | -2.492 | -3.006 | -3.143 | -3.289 | -3.439 |
Belastingen overig | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | -71.194 | -73.435 | -74.369 | -76.006 | -76.217 | -78.743 |
Overige baten en lasten | -63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead | -1.151 | -712 | -709 | -709 | -709 | -709 |
Burgerzaken | -780 | -751 | -994 | -994 | -994 | -994 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -621 | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -82.819 | -83.949 | -86.873 | -88.405 | -88.966 | -91.932 |
Mutatie reserves | 6.759 | -1.455 | -837 | -2.805 | -788 | -256 |
Resultaat | -54.217 | -59.586 | -63.361 | -64.942 | -64.537 | -64.456 |