Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belangen:
Bestuurlijk belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Financieel belang
“Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling”.
Bijdrage
€ 153
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 4.669
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 4.430
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 7.176
Vreemd vermogen
31-12-2025
€ 2.180
Resultaat
0
Ontwikkeling 2026
Sinds 1-1-2025 is de bedrijfsvoering van de Westrom overgedragen aan gemeente Roermond onder de naam Doon. Alleen de Wsw doelgroep is in de GR Westrom achtergebleven, zij worden gedetacheerd naar Doon. De re-integratieactiviteiten PW (detacheringen, nieuw beschut werk, re-integratie) zijn overgedragen aan Doon, gemeente Leudal kan dit naar wens inkopen bij Doon.
Risicobeheer
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen).
• De GGD maakt onderdeel uit van de veiligheidsregio en voert wettelijke taken uit vanuit de Wet Publieke Gezondheid (WPG).
• Ook taken op het gebied van maatschappelijke opvang, verslavingszorg en bemoeizorg (WMO) worden uitgevoerd.Belangen:
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 4.964
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2026
€ 5.271
Vreemd vermogen
01-01-2026
€ 48.649
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 5.316
Vreemd vermogen
31-12-2026
€ 48.749
Resultaat
0
Ontwikkeling 2026
Speerpunten 2026:
- Uitvoeren wettelijke taken brandweer conform visie Brandweer 2030
- Samenwerking met buurregio's en informatiegestuurd werken
- Maatregelen uitvoeren toekomstbestendig maken repressieve inzet brandweer
- Bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezond en veilige woonomgeving
- Het op peil houden van de bescherming tegen gezondheidsrisico's
- Informatie laten werken voor publieke gezondheid
- Borging publieke gezondheid binnen de publieke veiligheid
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is vastgelegd dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op basis van het vastgestelde risicoprofiel, dat periodiek (elke drie jaar) wordt geactualiseerd. Uit de ontwerp-begroting 2026 blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit nog steeds is bepaald op € 1.250.000. De algemene reserve VRLN bedraagt per 1 januari 2026 naar verwachting € 586.000 en de vrij beschikbare bestemmingsreserve bedraagt € 1.513.000. Dit resulteert in een totaal weerstandsvermogen van € 2.099.000, wat ruimschoots toereikend is ten opzichte van de benodigde weerstandscapaciteit. Daarmee voldoet VRLN aan de eigen normstelling en beschikt zij over voldoende financiële veerkracht om risico’s op te vangen.
- Verbonden partij
Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, kolkslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 8..
Belangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in zowel het DB als het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 3.404
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2026
€ 1.653
Vreemd vermogen
01-01-2026
€ 7.659
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 1.653
Vreemd vermogen
31-12-2026
€ 9.978
Resultaat
Ontwikkeling 2026
Speerpunten RD Maasland 2026:
1. Activity Based Costing, jaarlijkse evaluatie dienstverlening.
2. Verdere optimalisatie organisatie, o.a. door ingebruikname ERP systeem Waste 365.
3. Uitvoeren grondstoffenplan 2025-2030, o.a. aanpassing milieuparken Maasbracht en Roggel.Risicobeheer
Uitdagingen bij de transitie van afval naar grondstof kunnen door de samenwerking met Rd4 en door de aansluiting van Beesel en Horst aan de Maas beter het hoofd geboden worden. De organisatie wordt minder kwetsbaar.
Uitdagingen bij de transitie van afval naar grondstof kunnen door de samenwerking met Rd4 en door de aansluiting van deze twee gemeenten beter het hoofd geboden worden. De organisatie wordt minder kwetsbaar. Op termijn zullen hierdoor ook de overheadkosten dalen.
Uitdagingen bij de transitie van afval naar grondstof kunnen door de samenwerking met Rd4 en door de aansluiting van deze twee gemeenten beter het hoofd geboden worden. De organisatie wordt minder kwetsbaar. Op termijn zullen hierdoor ook de overheadkosten dalen. - Verbonden partij
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. Gemeenten en het waterschap verwerken als zelfstandige overheden ieder hun eigen decentrale belastingen. Deze organisaties voeren voor de heffing en invordering van hun belastingen nagenoeg dezelfde processen uit. Hiervoor maken zij voor een belangrijk deel gebruik van dezelfde gegevens en gegevensbronnen. Samenwerking tussen het waterschap en gemeenten biedt dan ook de nodige voordelen: veel werk wordt niet meer dubbel gedaan en de belastingheffing wordt efficiënter en dus goedkoper. Daarnaast biedt BsGW een verdergaande digitalisering om burgers en bedrijven beter te bedienen, zoals dat van de uitvoeringsprocessen van lokale overheden wordt verwacht. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belangen:
Bestuurlijk belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Financieel belang
Verdeelsleutel in maatschappelijke regeling
Bijdrage
€ 630.568
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2026
€ 2.802
Vreemd vermogen
01-01-2026
€ 572
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 2.802
Vreemd vermogen
31-12-2026
€ 286
Resultaat
Ontwikkeling 2026
Speerpunten voor 2026 zijn:
· het verbeteren van Informatievoorziening en ICT;
· het verbeteren van het archiefbeheer;
· het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten verder proberen terug te dringen.Risicobeheer
- Aanhoudende bezwaren/beroepen door NCNP’s (No Cure No Pay);
- Krapte op arbeidsmarkt;
- Prijsstijgingen toeleveranciers. - Verbonden partij
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage
€ 6.852
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
- € 37
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 138
Eigen vermogen
31-12-2024
- € 40
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 187
Resultaat
€ - 3
Ontwikkeling 2026
Het Grenspark Maas-Schwalm-Nette streeft naar het behoud en de ontwikkeling van het natuurlijke landschap rekening houdend met economische, culturele en sociale aspecten. Hiertoe bevordert zij de Nederlands-Duitse samenwerking door grensoverschrijdende projecten te ontwikkelen en uit te voeren. Door zelfstandig en in samenwerking met promotie-organisaties promotieactiviteiten uit te voeren maakt zij het de natuur- en recreatieve waarden van het Grenspark bekend bij inwoners en bezoekers. In 2026 geeft Grenspark Maas-Schwalm-Nette nog uitvoering aan het meerjarige project Buitenrijden (grensoverschrijdend ruiter- en mennetwerk) en de meerjarige projecten Natuurbrandmanagement en Kennisontwikkeling Natuurbrand. Daarnaast richt zij zich doorlopend op de acquisitie van verdere grensoverschrijdende projecten en de (internationale) subsidiëring daarvan.
Risicobeheer
Grenspark Maas-Schwalm-Nette levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen. Hierdoor is de bedrijfsvoering kwetsbaar. Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark hangt af van de subsidiëring door de Provincie Limburg en deelstaat NRW. Voor de periode 2023 tot en met 2026 zijn deze geborgd in een overeenkomst. Een risico is ook de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten binnen de door de EU gesubsidieerde INTERREG A programma’s Nederland-Duitsland.
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4, Economie.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Twee leden
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 11
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t
Vreemd vermogen
n.v.t
Eigen vermogen
n.v.t
Vreemd vermogen
n.v.t
Resultaat
Ontwikkeling 2026
De taken van de euregio zijn divers: van het behartigen van de belangen van de grensoverschrijdende regio en het bij elkaar brengen van de euregionale actoren, tot het bieden van inhoudelijke en organisatorische ondersteuning voor grensoverschrijdende activiteiten en projecten. Daarnaast heeft de euregio Rijn-Maas-Noord een informerende en adviserende rol en houdt de euregio zich bezig met het verlenen van subsidie voor het implementeren van ideeën. De rol van de euregio als initiator en manager van samenwerkingsverbanden en projecten dient te worden versterkt. Daarnaast wil de euregio ook meer flexibiliteit en meer bereidheid om te experimenteren, om zo nieuwe samenwerkingsvormen uit te proberen en nieuwe actoren aan te trekken. Dat willen ze doen door bijvoorbeeld regelmatig gasten uit te nodigen voor de commissies.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belangen:
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 672
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2026
€ 786
Vreemd vermogen
01-01-2026
€ 6.722
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 779
Vreemd vermogen
31-12-2026
€ 7.254
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2026
Speerpunten:
- het kantelen van vervoer en het OV-gebruik stimuleren
- het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
- Omnibuzz als slimme organisatie
- verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector
- overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de
uitwerking van het Ontwikkelplan OV.
- verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten
- doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement
- structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie, conform het goedgekeurde auditplan
- structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen
de planning & control cyclus.
- compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid, privacy, informatiebeveiliging en de
archiefwet.
Risicobeheer
De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn:
- Economische kwetsbaarheid taxibedrijven;
- Kennis omtrent nieuw doelgroepenvervoer;
- Afhankelijkheid leveranciers ICT3 ICT;
- Digitale dreigingen4 dreigingen - Verbonden partij
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het AB
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling
Bijdrage
€ 140
Financieel
Eigen vermogen
31-12-2025
€ 716
Vreemd vermogen
31-12-2025
€ 2.089
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 716
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 2.104
Resultaat
Ontwikkeling 2026
De route naar de start van een fysieke robuuste omgevingsdienst op 1 april 2026 kent drie fasen:
fase 1 richten wordt 26 april 2025 met een conceptbedrijfsplan afgerond, fase 2 inrichten volgt daarna, fase 3 uitvoeren start op 1 april 2026. Q3 van 2025 volgt een zienswijze procedure voor het bedrijfsplan en de gemeenschappelijke regeling. Eind van 2025 verwachten we een begrotingswijziging voor de fysieke robuuste omgevingsdienst.De begroting 2026 is nu nog beleidsarm van opzet:
De focus op de Omgevingswet, informatievoorzieningen & datakwaliteit, energiebesparing en personeel past binnen een beleidsarme begroting:
- Omgevingswet:
o De omzetting naar milieubelastende activiteiten (MBA’s) is nog volop gaande. Dit is een intensief proces dat naar verwachting tot in 2026 aandacht vraagt.
o De Omgevingswet geeft gemeenten meer lokale afwegingsruimte, vooral via het omgevingsplan. Gemeenten hebben tot 2032 de tijd om beleidskeuzes te maken. Die keuzes hebben t.z.t. effect op de uitvoering van de taken van de RUDLN.
-Doorontwikkeling informatievoorzieningen en datakwaliteit
De RUD LN zet in op verdere ontwikkeling van Business-intelligence (BI) strategie en uitbreiding van capaciteit en inzet op dit vlak.
-Energie
Voor het uitvoeren van toezicht energiebesparing is er een energieteam opgezet, waarvan de medewerkers in dienst van de RUD LN werken. Zij werken samen om de bewustwording en energiebesparing bij bedrijven te bevorderen. Dit wordt betaald uit de subsidie SPUK-THE 2022-2026. Het risico bestaat dat vanaf 2027 de kosten voor het team niet of gedeeltelijk niet gedekt zullen zijn. Dit hogere risico zal te zijner tijd in de risico-inventarisatie worden opgenomen.
- Waterkwaliteit
De waterkwaliteit in Nederland schiet tekort. Omgevingsdiensten zijn verantwoordelijk voor reguleren en toezicht op indirecte lozingen van bedrijven. Via een project van de waterketen wordt inzicht verkregen in de bronnen van verontreiniging, waarna duidelijk wordt welke bijdrage de RUD kan leveren aan het verbeteren van de waterkwaliteit.
- Zeer zorgwekkende stoffen en PFAS
De focus ligt op het beperken van de emissies van Zeer Zorgwekkende Stoffen om een gezonde leefomgeving te beschermen, via vergunningverlening en toezicht.
- Personeel
Het blijft lastig om vacatures te vervullen en naar verwachting blijft dit de komende jaren zo.Risicobeheer
De RUD LN is in ontwikkeling naar een robuuste fysieke RUD. Voor 2026 is de bijdrage nog onbekend en dit vormt een risico.
- Verbonden partij
ICT Noord- en Midden-Limburg
ICT Noord- en Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
https://www.ictnml.nl
Doelstelling
Het ten dienste van de deelnemers verzorgen en veilig distribueren van actuele, betrouwbare en complete informatie op het gebied van geo-informatie en het creëren van de voorwaarden voor een efficiënte bedrijfsvoering voor nu en in de toekomst. ICT NML is opgericht in het belang van het verzorgen en ondersteunen van de deelnemers op het gebied van informatie- en communicatietechnologie en geografische informatie.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Afvaardiging in bestuur
Financieel belang
Bijdrage volgens verdeelsleutel.
Bijdrage
€ 709
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2026
€ 560
Vreemd vermogen
01-01-2026
€ 1.336
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 560
Vreemd vermogen
31-12-2026
€ 1.320
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2026
De gemeente Leudal participeert sinds 2024, onder de noemer ‘ECGeo’, enkel voor de Geo-taken bij ICT NML. Als gemeente nemen wij dus geen andere producten en diensten af van ICT NML. De toetreding zorgt voor een efficiëntere en effectievere bundeling van geo-expertise.
In 2025 is een gezamenlijk ambitieniveau vastgesteld voor de Geo-module, om te komen tot een expertise centrum op het gebied van geografische informatie. In 2026 ligt de focus op het optimaliseren van de dienstverlening op basis van de huidige producten en diensten, alsmede het (door)ontwikkelen van de Geo-informatievoorzieningen.Risicobeheer
Het risicomanagementproces is het continue proces van risico’s in beeld krijgen, kwantificeren en afwegen of én welke beheersmaatregelen er genomen moeten worden. Het doorlopen van het risicomanagementproces is dus het uitvoeren van een risicoanalyse. Het risicomanagementproces kan per organisatieonderdeel of project worden doorlopen en het kan zo vaak worden doorlopen als men wenst. Het risicomanagementproces bestaat uit de stappen context, identificatie, analyse en beoordeling, afwegen alternatieven, uitvoeren beheerstrategie en evaluatie.
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur
Financieel belang
regionale gemeentelijke verdeelsleutel
Bijdrage
€ 374
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2026
€ 0
Vreemd vermogen
01-01-2026
€ 3.580
Eigen vermogen
31-12-2026
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2026
€ 3.409
Resultaat
0
Ontwikkeling 2026
- Inrichting van proactieve toetsing op kwaliteit en rechtmatigheid binnen de MGR;
- Continue doorontwikkeling van de wijze van proactieve en reactieve toetsing op kwaliteit en rechtmatigheid;
- Opleveren van het handhavingskader Limburg Noord;
- Het integreren van de toezichtstaken bij de MGR. Dit uiteraard onder voorbehoud van het zienswijze-
en besluitvormingsproces bij de gemeenten;
- Data- analyse en monitoring;
- Vaststellen Uitvoeringsplan 2026- 2028;
- Beheersbaar houden van druk op Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang;
- Samenwerking Noord- en Midden- Limburg:Risicobeheer
- Risico’s op de uitvoeringskosten van de MGR;
- cruciale zorgaanbieders die failliet gaan;
- Tekort opvangcapaciteit bij beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Overig
- Verbonden partij
Samenwerking Midden-Limburg
Overig
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten van de SML-organisatie namens de regio beheert.
Bijdrage
€ 33.000
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 182
Vreemd vermogen
01-01-2024
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2024
n.v.t.
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2026
In 2025 is in een triple helix samenwerking het programma Regio Deal Midden-Limburg 2025-2028 ad 40 miljoen euro uitgewerkt en opgestart. Het verder uitvoering geven aan de Regio Deal heeft in 2026 de hoogste prioriteit. Het Regio Deal Bureau coördineert en versterkt de samenwerking tussen SML (de regiogemeenten) en alle betrokken partners waaronder de provincie Limburg, Keyport, OML, Open Universiteit, veiligheidsdiensten, Limburg Marketing, Arbeidsmarktregio, etc. en ondernemers. Samen ontwikkelen en voeren wij projecten en maatregelen uit die bijdragen aan de brede welvaart van de regio op het gebied van Leefbaarheid, Landschap en Klimaat en Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan de proces- en organisatiekosten van de SML-organisatie.
De financiering van het Regio Deal bureau maakt onderdeel uit van de Regio Deal begroting.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij
Keyport
Stichting / Vereniging
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging Algemeen Bestuur
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage € 2,62 per inwoner.
Bijdrage
€ 95.000
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 30
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 1.143
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 8
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 1.062
Resultaat
-€ 13
Ontwikkeling 2026
Een vitale economie draagt bij de kwaliteit van leven in de regio. In 2025 is het strategisch businessplan 2025-2028 van Keyport vastgesteld. Dat plan is gericht op het aanpakken van de economische uitdagingen die ontstaan door demografische en sociaal-maatschappelijk ontwikkelingen en opgaven zoals vergrijzing, klimaatverandering, energietransitie en digitalisering. Vanuit economisch perspectief is de regionale kwetsbaarheid gebaseerd op twee uitdagingen: personeelstekort en kleinschaligheid. Keyport verbindt de regionale triple helix partijen en ontwikkelt en voert projecten uit met een focus op A. Arbeidsmarktoptimalisatie en Onderwijs en B. Ondernemerschap en Innovatie.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelangen:
Bestuurlijk belang
Aandelenkapitaal
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 26.197
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 4.301
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 27.516
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 5.158
Resultaat
€ 1.319
Ontwikkeling 2026
OML is een uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten. Ze faciliteert het bedrijfsleven bij ruimtelijk economische vraagstukken zoals locatie- en gebiedsontwikkeling, herstructurering van private kavels en de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen. Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en haar aandeelhouders.
In 2026 gaat OML verder met de ontwikkeling van het duurzaam multifunctioneel bedrijvenpark Zevenellen en geeft ze, in samenwerking met de BIZ Ittervoort, uitvoering aan een plan om bedrijventerrein Ittervoort te verduurzamen op het gebied van energie, klimaatadaptatie en vergroening.
Ook zet zij zich, samen met het LWV in, om de organisatiegraad van Bedrijventerrein Windmolenbos te versterken.Risicobeheer
Vanwege de solide financiële positie van OML volstaat het bewaken van het risico van OML als verbonden partij middels opname in de risicoparagraaf van de begroting.
- Verbonden partij
Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
dividend 903.150 aandelen; 0,60338%
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 5.320.000
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 5.130.000
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 5.538.000
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 5.949.000
Resultaat
€ 254 miljoen
Ontwikkeling 2026
Vastgesteld strategisch plan met focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een
duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe;2. Iedereen altijd toegang tot energie.
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met
behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten;3. Klanten weten wat Enexis te bieden heeft.
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en
marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die
een materiële impact op Enexis hebben:
klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in
instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.Risicobeheer
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
€ 354 (0,26%)
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 4.721.000
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 110.819.000
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 4.777.000
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 123.164.000
Resultaat
€ 294 miljoen
Ontwikkeling 2026
De BNG is er voor het publieke domein en het publieke belang en streeft naar maximale maatschappelijke impact.
De BNG heeft een hoge kredietwaardigheid en is hierdoor in staat om tegen aantrekkelijke tarieven financiering aan te trekken voor de korte en lange termijn met een redelijk rendement voor de decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang (geen winstmaximalisatie). Zij fungeert hierbij als financier en als sparringpartner. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Het kompas naar impact blijft richtinggevend voor hun strategie. de BNG blijft zich inspannen om de CO2-voetafdruk van de leningenportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen.
De BNG presenteert geen jaarlijkse begroting, de financiële gegevens zijn gebaseerd op de jaarcijfers van 2024.Risicobeheer
Het risicomanagement is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel, wat tot uiting komt in de hoge externe kredietratings van de bank. Een strict kapitaalbeleid en beperking van diensten en tegenpartijen zoals vastgelegd in de statuten en de afwezigheid van een handelsboek beperken de risicobereidheid van de bank.
- Verbonden partij
Bodemzorg Limburg
Bodemzorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg is een zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders, die invulling geeft aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van gemeenten voor gesloten stortplaatsen. Namens de gemeenten neemt Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor deze stortplaatsen op zich. De kerntaken van Bodemzorg Limburg zijn enerzijds het beheren van grotere complexe voormalige stortplaatsen in Limburg en anderzijds het renderend maken van het vermogen dat daarvoor beschikbaar is gesteld. Met betrekking tot het beheer zijn voorzieningen aangebracht die ervoor zorgen dat mogelijk in deze locaties aanwezige verontreinigingen zich niet verspreiden naar de omgeving. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor het in stand houden van deze voorzieningen. In de gemeente Leudal bevindt zich geen voormalige stortplaats, we zijn alleen organisatorisch aandeelhouder en betalen geen gemeentelijke bijdrage. We ontvangen een het jaarverslag, maar niet een begroting.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Aandeelhouder
Financieel belang
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 8.959
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 32.450
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 11.038
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 32.965
Resultaat
€ 2.079
Ontwikkeling 2026
De afgelopen jaren zijn door het externe milieu adviesbureau WSP regelmatig onderzoeken uitgevoerd naar de kwaliteit van het grondwater rondom de locaties. Hieruit blijkt dat tot nu toe in het kader van de nazorg geen specifieke maatregelen nodig zijn.
De aanleg van de Zonneparken Belvédère, Bocholtz en Abdissenbosch in 2020 resp. 2021 is gefinancierd m.b.v. de financiële middelen uit de nazorgvoorziening en betreft een belegging met gedurende tenminste 15 jaar een gegarandeerd en stabiel rendement van tenminste 4,5%.Risicobeheer
- Verbonden partij
Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belangen:
Bestuurlijk belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen.
Financieel belang
13 van in totaal 500 aandelen
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2024
€ 206.106
Vreemd vermogen
01-01-2024
€ 393.741
Eigen vermogen
31-12-2024
€ 217.814
Vreemd vermogen
31-12-2024
€ 403.411
Resultaat
€ 11.539
Ontwikkeling 2026
De kerntaak van WML is om in alle omstandigheden te zorgen voor voldoende drinkwater, van goede kwaliteit en onder de juiste druk. WML is tevens verantwoordelijk voor het veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening. Hiertoe beschermt WML waterbronnen en voert zij wettelijke veiligheidscontroles uit op collectieve drinkwaterinstallaties van bedrijven en instellingen. De missie van WML is dat heel Limburg kan rekenen op betrouwbaar drinkwater en waterdiensten op maat. WML stimuleert duurzaam gebruik van water.
In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven.
Recent heeft WML samen met de Provincie Limburg het ‘Programma Limburgs Drinkwater’ gepubliceerd. Het gaat over de drinkwatervraag van 2030-2050 en hoe WLM hier samen met de Provincie voor moeten gaan zorgen.”
Van WML zijn jaarlijks alleen jaarrekeningresultaten beschikbaar.
Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen. Daarnaast monitoren proceseigenaren zelf periodiek de getroffen beheersmaatregelen en sturen hierop (bij).
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML-organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s.
Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.